Uttalande antagit på Pappers Förbundsmöte den 20 november 2015

Aktuellt 20 november 2015

Frankrike är för de flesta av oss förknippat med orden Frihet, Jämlikhet och Broderskap – ord som måste försvaras!

I fredags kväll utsattes Paris för en terrorattack. Det var samtidigt en attack på det öppna demokratiska samhället. Ett samhälle som de flesta av oss står upp för, och många kämpar för att uppnå. Det öppna demokratiska samhället utmanas ideligen av olika krafter. Denna gång var det militanta muslimska krafter som utmanade det öppna demokratiska samhället.

IS angrepp på civila mitt i Paris är inget enskilt terrordåd. Det är ett planerat krig där skräck och rädsla ska skapas i så hög grad att rörelsen kan bygga upp sin förtryckande terrorstat. Det får självklart inte ske.

IS terrorism drabbar i första hand befolkningen i Syrien och Irak. Det är de som halshuggs och mördas under skräckväldet. När attentat nu sker i Europas huvudstäder är det viktigt att stoppa terrorn också för att skydda människor i Syrien och Irak.

Därför är det självklart rätt att förbjuda svenskar att delta i krig på IS sida och därför bör FN göra det brottsligt att handla med IS. Någon köper ju oljan som säljs för att finansiera sina vapen. Någon handlar med terrornätverket.

Att stoppa pengarna är lika viktigt som att bekämpa krigarna.

Det är viktigt att vi nu håller huvudet kallt, inte blir rädda, gör något överilat och stänger våra gränser för flyktingar. Då dessa i många fall flyr från förtryck och törstar efter de det fria öppna demokratiska samhället som vi tar för givet. Nu är det viktigt att fackföreningsrörelsen står upp för asylrätten, vilket vi alltid gjort!

Pappers står alltid upp för frihet, jämlikhet och broderskap.

Pappers har alltid bekämpat antidemokratiska krafter.

Det är vår och fackföreningsrörelsens signum nu och i framtiden.