PRESSMEDDELANDE Ny ordförande i Pappers

Pressmeddelande 22 maj 2019

Pontus Georgsson vald till ny ordförande i Pappers

Pappers förbundsårsmöte har idag enhälligt valt Pontus Georgsson till ny ordförande i Pappers.

Pontus har en lång bakgrund i förbundet då han började som 21 åring på pappersbruket i Skärblacka. 1992 blev han fackligt aktiv i avdelning 54 och de sista 6 åren på bruket som ordförande i avdelningen.
Efter 20 år i inom Pappers verksamhet anställdes han som lokalombudsman av fackförbundet Unionen där han arbetade i 2 år.

Efter åren utanför förbundets verksamhet rekryterades han tillbaka till Pappers som förhandlingsombudsman på förbundskontoret i Stockholm 2015 och efter några år på förbundskontoret blev han av styrelsen utsedd till avtals och förhandlingschef.

- Det är en stor ära att bli vald som förbundsordförande, det är ett av de finaste uppdraget man som fackligt aktiv kan ha. Det är i Pappers jag har tillbringat större delen av mitt arbetsliv och det är med både stolthet och glädje jag bär förbundets verksamhet vidare.

Vi som förbund är inne i en svår tid då vi sörjer vår tidigare ordförande Matts Jutterström som nyligen dog i sviterna av sin cancer. Matts rycktes bort från oss alldeles för tidigt och han hade så mycket mer att ge och innan han dog var han tydlig med att vår verksamhet skulle gå vidare som vanligt när han var borta. Jag är redo att ta mig an ordföranderollen och tillsammans med styrelsen vill jag leda förbundets verksamhet framåt.
Den viktigaste uppgift vi har framför oss nu är den kommande avtalsrörelsen där vår främsta uppgift är att förhandla fram bättre villkor och högre löner för våra medlemmar säger Georgsson.
Pontus Georgsson är 50 år, bosatt i Norrköping tillsammans med sin fru, han har både barn och barnbarn och veckopendlar sedan ett antal år tillbaka till Stockholm.