Informationsbrev
Hej på er, vi tänkte att det kunde vara på plats med lite info innan sommaren.
Under senaste 18 månaderna så har det ju varit väldigt stökigt, allra helst för truckförare, renseri och brukspersonal.
Därför har vi prioriterat gruppvisa möten med förare och renseripersonalen, detta innebär att tex inga
informationsbrev blivit av eller att vi kanske inte hunnit med andra avdelningar på samma sätt som vi vill.
Mängden förhandlingstillfällen under denna period motsvarar nog 5 år med vanlig takt, detta i och med att det skulle förhandlas fram ett nytt lokalavtal med Shorelink mitt i allt annat.
Men nu börjar saker återgå till det normala och vi ska hinna träffa er alla lite mer.
Vi kan börja att informera om det avtal som vi skrivit på nu i början av Juni med Shorelink, i detta avtal har vi fått till en riktigt bra uppgörelse om u-tid och semester.
Lönerna kan vara något upp för de flesta som går över medan OB:t blev något lägre mot det vi har i SCA-avtalet, men då ska man veta att vi har det högsta av alla som inte har storhelg inräknat i sitt fasta OB.
Fast OB hör inte till vanligheterna i vårt förbund utan många har rörligt.
Löneutvecklingen för truckförarna kommer att vara bättre framåt, då dom har ett okomplicerat lönesystem utan
individuella delar vilket gör att man får ut hela utrymmet varje år utan att stå tillbaka mot någon annan grupp eller individ.
Det finns också en utkallning i det nya avtalet, 1500 kr per tillfälle. Men den erhålls först 2 timmar
innan man ska börja jobba.
Shorelink hade också en bra inställning till semester och vi fick till en bra u-tidsuppgörelse där man inte straffas vid uttag av semester under sommaren, vilket kändes väldigt bra.
Så det som jag tycker är det stora uppsidorna är lönen, semesteruppgörelsen, och utkallningen.
Ett avtal som är väldigt bra utifrån truckförarnas förutsättningar.
Att förhandla ett helt nytt avtal var väldigt kul, vi fick verkligen använda oss av vår kompetens och den
kompetensen uppskattades av Shorelink som aldrig jobbat i ett så omfattande kollektivavtal.
Och i och med vårat nya kollektivavtal så hälsar vi våra daggående förare
Peder och Hanna välkomna in i pappersvärlden.
Nu hoppas vi att allt ska klaffa till den 1/1, då övergången sker. Detta datum kan vara lite flytande då vissa saker kanske är svårt att lösa runt nyår.
Förhandlingarna om avtalspensioner och utbildningsplatser gick väldigt bra. Det landade i 11 pensioneringar
och 12 utbildningsplatser, utbildningsplatserna räknas lite från år till år, och vi börjar som sagt på 12.
I och med detta så kommer det att bli fasta tjänster för de som inte var fast anställda innan förhandlingen,
dessa personer kommer att las:as in då man når den tiden.
Allt som oftast när det blir så här stora förändringar så finns det några som hamnar i kläm, osäkerheten i att säga nej till en övergång och besvikelsen över att inte bli erbjuden pension är två exempel just denna gång som kommit fram. Därför känns det lite knepigt att inleda med att förhandlingarna gick väldigt bra, men hade vi fått bestämma allt hade ingen hamnat i kläm.
I skrivande stund så borde de flesta fått reda på om man måste byta skift eller arbetsuppgifter.
Vissa övergångar kan komma och ske senare då pensioneringar pågår fram till oktober 2027.
Våran tanke är att vi ska ta ett medlemsmöte efter sommaren där vi kan svara på frågor och kanske gå lite mer på djupet i vissa frågor.
Innan detta möte som ännu inte har något datum, så bjuder vi på burgare uppe på
parkeringen den 28:e augusti vid 11 snåret.
Då ni läser detta så har ni fått eran retroaktiva lön och således en ny lön.
I år landade förhandlingen i 84% generellt och 16% i individuell del.
84%-ökningen är olika då det räknas i % mot den lön som finns i de olika lönegraderna. Det här låter invecklat men vi tänker att en genomgång på mötet får det att klarna.
Dom 16% individuellt höjde värdet med 2,43 kr/poäng och varje poäng har ett värde av 48,90 kr
Snitthöjningen av månadslönen landade på 1249 kronor.
Vi har också förhandlat om dispenser under stoppmånader, där fick vi med oss att alla som idag fastnat i
lönegrad 2 ska upp rätt lönegrad. Detta har varit ett stort problem på bruket, där det har varit svårt att få en
fast placering och i och med det inte mer än lönegrad 2.
Detta blir naturligtvis bra för den enskilde, men också för alla då lönepotten ökar inför nästa års beräkning
av lönepott.
Kostnaden för detta var 30 timmar dispens på stoppmånad, detta löser inte hela deras problem då
årssaldot är det stora problemet många ggr.
I år började skadeståndet på alla timmar över 50 h/månad 200/år på en nivå vi aldrig varit i närheten av tidigare, men det var vissa fel i statistiken och sedan var en del av sänkningen av skadeståndet till en fullt
godtagbart skadestånd lite förhandlingstekniskt då vi ville ha med oss andra saker vid andra förhandlingstillfällen.
För att underhåll skulle få sin dispens så förhandlade vi om en divisor då man tar på sig veckoberedskap på kort
varsel, här finns en gammal skrivning som tar sikte på en tillfällig beredskap i lokalavtalet.
(detta skrevs då vi inte hade beredskap runt 2010)
Den ersättning som dom får idag när dom byter arbetstid och går eftermiddag istället för dagtid,
är övergångsersättning enligt centrala avtalet.
Men bytet där uppsidorna för oss är ett lätt sätt att göra rätt, en sammanlagd högre ersättning som nästan blir
dubbelt så hög som idag.
Företaget fick bort en skrivning som skapar förvirring och strul för dom, 30 timmars dispens och
ett lätt sätt att göra rätt.
Sedan har vi förhandlat om kvarvarande u-tid för 2024. Detta är något som tidigare har lösts innan det gått till löneavdrag.
Gången är att företaget kommer till oss tidigt på året med listan över vilka som inte gjort klart, här tittar man då på frekvensen av att ha sagt nej vid påringning bland annat.
Under årens lopp har det väldigt sällan hamnat i avdrag. Det som har hänt sista åren är att den rutinen försvunnit och avdrag har gjorts utan vår vetskap.
Nu påkallade vi förhandling och fick genom att avdragen skulle betalas igen, i och med detta ska företaget skapa en rutin där man följer upp fler gånger under året med den enskilde om att det är dags att göra sin tid.
Listan med kvarvarande u-tid är inte så lång nuförtiden, men listorna med övertidsöverträdelser var som sagt ifjol på en nivå vi aldrig sett förut. Detta kommer inte bli bättre då vi nu blir färre i kollektivet.
Detta är vad som i stort har hänt på förhandlingssidan sista månaderna, men under samma tid
har vi ju också fått en ny fabrikschef.
Detta har vi dom tillfällen vi mötts känts bra, och jag hoppas på en bra samverkan framöver.
Och när det gäller samverkan så kan jag väl säga att den redan innan bytet har höjts många nivåer,
där våra åsikter har tillgodosetts på ett bra sätt.
Man är åter intresserad av vad vi i Pappers tycker.
Ni kanske också läst om att det finns vissa problem på förbundskontoret med arbetsmiljön, detta är något som jag som ledamot av förbundsstyrelsen också lagt åtskilliga timmar på mitt i allt vi själva haft här på lokal nivå.
Vill bara informera att det finns handlingsplaner och det känns som man börjar hitta en väg framåt, men i sådana här problem så måste alla bjuda till och titta på vad man själv kan tillföra för att få ett bättre klimat.
Förhoppningsvis löser vi frågan där den ska lösas och inte på ett mittuppslag i Dagens arbete.
Sedan vill jag lyfta fram våran undoms/studiekommitté med André Lindkvist i spetsen som gjort ett otroligt jobb med att träffa sommaranställda, dom har nästan 100% träffbild.
Tidigare år har vi jagat dom på fältet, men nu kör Lasse J och vår nya arbetsmiljöingenjör Elin säkerhetsinformation och sedan tar vår grupp över dom och kör vår info.
Tidigare var 10-12 nya medlemmar ett bra resultat, men i år har dom dubblat den siffran. Grymt jobbat.
Sedan vill vi också lyfta Linnea som gör att vi ser bra ut i sociala medier,
vi är väldigt tacksamma för det jobb du gör.
Det känns roligt att jobbet med att bredda oss i styrelsen har gett utslag, för det är svårt om
allt ska hänga ett fåtal personer.
Vi hörs och syns efter semestern, men har ni frågor ta å lyft luren.
// Styrelsen AVD 158